HEILOO - Heiloo krijgt een nieuw parkeerbeleidsplan. Het college stelde dit op 18 november 2025 vast en wil dit op 15 december 2025 voorleggen aan de gemeenteraad. Het plan zorgt voor een betere balans tussen leefbaarheid, bereikbaarheid en gebruik van ruimte in het dorp.

Het nieuwe beleid vervangt het oude plan uit 2010 en speelt in op veranderingen zoals deelauto’s, elektrische voertuigen en meer fietsgebruik.

Waarom een nieuw plan

Parkeren in Heiloo is over het algemeen goed geregeld: de gemiddelde parkeerdruk is laag. Toch zijn er knelpunten, vooral bij het stationsgebied en winkelcentrum ’t Loo. Ook belemmeren afspraken in het huidige parkeerbeleid soms nieuwe ontwikkelingen. Het nieuwe beleid pakt deze punten aan en houdt rekening met toekomstige mobiliteit.

Belangrijkste wijzigingen

Stationsgebied: meer stallingsmogelijkheden voor fietsen

Maximaal 22 parkeerplaatsen verdwijnen aan de Stationsweg en het Stationsplein, zodat er meer ruimte komt voor voetgangers en fietsers. In de parkeergarage bij het station is voldoende plek om dit op te vangen. De veranderingen voeren wij uit in overleg met de omgeving.

Winkelcentrum ’t Loo: aantal parkeerplekken op parkeerterreinen rond ’t Loo blijft gelijk

Wel wordt de verdeling tussen kort (blauwe zone) en lang parkeren anders. Het idee is om meer langparkeerplekken dichtbij de omliggende woonwijken te realiseren. Denk hierbij aan het parkeerterrein op het Raadhuisplein en ten westen van de Willibrordusweg. Dit helpt om parkeeroverlast in de omliggende woonwijken te verminderen. Tussen het winkelcentrum en De Beun (Schoollaan) blijft een blauwe zone gelden. De omvang bepalen wij bij de verdere uitwerking van het Parkeerbeleid.

Uit metingen blijkt dat de huidige blauwe zone, verdeeld over de parkeerterreinen, te groot is en vaak gebruikt wordt door langparkeerders. Door de blauwe zone kleiner te maken en ontheffingen te stoppen, ontstaat er meer plek voor bezoekers. Op een logische plek: dicht bij de ingang van het winkelcentrum. Ook verplaatsen we fietsrekken naar plekken waar ze beter gebruikt worden. Alle aanpassingen doen we in overleg met de ondernemers van ’t Loo en omwonenden.

Scholencluster Molenweg/Breedelaan: de parkeerschijfzone verdwijnt.

Samen met de school werken we aan een nieuwe inrichting die veilig en overzichtelijk blijft.

Nota parkeernormen: soepeler regels rondom parkeren voor woningbouw en ontwikkelingen in centrum

De maximum loopafstand van woningen tot een parkeerplaats gaat van 100 naar 200 meter. De maximale parkeerdruk blijft 85%, maar geldt bij toetsing op parkeren bij ontwikkelingen niet meer voor het drukste moment van de week (zaterdagmiddag). Dit geeft meer ruimte aan woningbouw en andere ontwikkelingen in de dorpscentra.

Daarnaast in het plan

Verder bevat het plan afspraken over gehandicaptenparkeerplaatsen, fietsparkeren, deelauto’s, het organiseren van parkeren in bermen (het zogenaamde Heilooër profiel) en toezicht op parkeergedrag. Het nieuwe beleid sluit aan op andere gemeentelijke plannen, zoals het Verkeersbeleidsplan 2018–2030 en het Fietsbeleidsplan 2025.

Planning

Op 25 november 2025 is er een raadsinformatieavond over het beleidsplan. Vervolgens bespreekt de commissie op 2 december 2025 of het plan op 15 december 2025 ter besluitvorming aan de raad kan worden voorgelegd.

Lees voor meer informatie de projectpagina over parkeerbeleid.